TEST: 75 mil på en vinterdag med 7 elbilar

14 feb 2021
45 320 visningar

750 km on a winter day with 7 electric cars, ev range test.
In English below
OBS! Läs testchefens kommentar om Tesla-resultatet:
www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210219/testchefen-darfor-fick-teslan-sa-dalig-tid-i-75-milstestet/
Det är dags för årets stora elbilsrace!
Hur stor skillnad är det på långfärd mellan dagens moderna elbilar? Vilken bil är snabbast, snålast och billigast att åka med - när man håller fartbegränsningen?
Vi startar vid redaktionen i Solna, kör till Jönköping, Skövde, Örebro för att sedan komma tillbaka till Solna.
Det är alltså inte toppfarten som kommer att avgöra, utan batteristorlek, snabbladdningshastighet, förbrukning och laddnätverket.
I nummer 6/2021 finns ett 19 sidor långt reportage med alla siffror och beskrivningar av resan och det bästa och sämsta med de olika bilarna.
På startlinjen:
Audi e-tron Sportback 55 quattro
Kia e-Niro
Porsche Taycan 4S
Renault Zoe
Tesla Model 3
Volvo XC40
VW ID.3
Vilken bil är snabbast och varför?
Bli premiummedlem på automotorsport.se
www.mestmotor.se/automotorsport/premium/erbjudande/
Följ oss på Facebook
facebook.com/automotorsportsverige
Följ oss på Instagram
instagram.com/auto_motor_sport_sverige/
Lyssna på Bilpodden - med auto motor & sport
play.acast.com/s/bilpodden
______________________________________________
Test: 750 km on a winter day with 7 electric cars !
It's time for this year's big electric car race! How big a difference on a long journey is there between today's modern electric cars? Which car is the fastest, most efficient and most economic - when you keep the speed limit?
We start at the editorial office in Solna, drive to Jönköping, Skövde, Örebro and then come back to Solna. It is not the top speed that will determine the winner, but the battery size, fast charging speed, consumption and the charging network.
In issue 6/2021 of auto motor & sport there you will find a 19 page report with all the figures and descriptions of the trip as well as the best and worst with the different cars. On the starting line:
Audi e-tron Sportback 55 quattro
Kia e-Niro
Porsche Taycan 4S
Renault Zoe
Tesla Model 3
Volvo XC40
VW ID.3
Which car is the fastest and why?
Translation: Emil P.W.S Holmgren
Become a premium member at automotorsport.se
www.mestmotor.se/automotorsport/premium/erbjudande/
Follow us on Facebook
facebook.com/automotorsportsverige
Follow us on Instagram
instagram.com/auto_motor_sport_sverige/
Listen to Bilpodden - med auto motor & sport
play.acast.com/s/bilpodden
#electricvehicle
#cartest
#automotorsport

Kommentarer
  • Utan att va bakåtsträvande. Jag kommer övik till gbg på en tank. En sträcka dörr till dörr på 106.4 mil. Detta på en tank. BMW 520d E61 LCI. 2 saker är solklara 1. regeringar och länder måste komma överrens om ett standarduttag för alla bilar och standardladdstolpar som är lika överallt. Laddstationernas kvalité verkar hålla sjukt låg standard. 2. Anledningen att ni måste ringa kundsupport för att kunna ladda på mindre kända stationer är solklar. Dom har inte full kräm på, på stationen hela tiden, för det kostar dom för mycket pengar. Det är billigare för dom att dra på krämen på stationen sekunden du ringer och vill ladda, därav kan ni inte börja laddning själva. Annars måste dom ha alla stationer uppkopplade mot elnätet konstant. Och det är inte gratis. Det är enbart min gissning, men den ligger närmast till hands. Jag håller mig till diesel än så länge. Bra klass på videon för övrigt!

    Martin ArvidssonMartin Arvidsson3 timmar sedan
  • Priset per mil varierar kraftigt.

    KonveKonveDag sedan
    • @auto motor & sport Precis. Jag gissar att båda frågorna kommer belysas mer när elbilar blir mer mainstream. När det gäller just priset för laddning tror jag att konkurrensmyndigheter kan börja intressera sig om det visar sig att stora aktörer väljer att gå med förlust inledningsvis. Det kan tolkas som hämmande av konkurrensen.

      KonveKonve13 timmar sedan
    • Yes, både på grund av förbrukningen, men främst vilket avtal de olika tillverkarna har med Ionity. Volvo har exempelvis inget avtal. Se en längre förklaring i tidningen. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sportDag sedan
  • Vet ej om det redan kommenterat om detta. Men vore bra om man adderar vikten i testet. Bilens vikt plus förarens vikt. Om en förare väger 100 kg och en annan väger 80. Adderar 20 kg till bilen. ;).

    Johan HerbertssonJohan Herbertsson2 dagar sedan
    • Hej Johan, jag tror inte att laddtiden skulle påverkas på ett mätbart vis beroende på 20 kg, det finns så många andra felkällor som påverkar mer, som exempelvis köer, plogbilar, körsätt - även om alla har i uppdrag att köra enligt hastighetesbegränsningarna. /alrik

      auto motor & sportauto motor & sport2 dagar sedan
  • Kul test. Vore intressant att se hur en Nissan Leaf hade stått sig i konkurrensen

    Kim-Milan NielsenKim-Milan Nielsen2 dagar sedan
    • Nissan Leaf finns med i tabellen i tidningen, där de flesta elbilar på marknaden är med. /alrik

      auto motor & sportauto motor & sport2 dagar sedan
  • Väldigt roligt test. Kan ni inte köra upp till polcirkeln i nästa test? Jag är lite intresserad av hur bilarna fungerar vintertid här uppe. Gärna med en kallstart på morgonen också då många av oss inte kan ha bilen ståendes i ett garage under natten och inte kan ladda hemma. Dagsturer på 50+ mil är inte ovanliga här uppe och om vi skall bli tvingade att byta till elbilar så skulle det vara intressant att se hur mycket vi byter ned eller upp oss i räckvidd och bekvämlighet. Hur bra laddar bilarna i -35 till -40? Hur långt kommer de en sådan dag? Hur mycket töms batterierna under natten? Hur mycket kortare kommer man när man drar ett släp bakom bilen? Det är frågor i alla fall jag är väldigt intresserad utav. Jag är väldigt intresserad utav en elbil men samtidigt lite avvaktande tills jag vet att jag kommer kunna använda den året runt.

    Andreas SöderbergAndreas Söderberg5 dagar sedan
    • Vi har svaren på en hel del av dina frågor i artiklar på hemsidan. Gå gärna in och läs på www.automotorsport.se och www.recharge.se Och vi ska testa mer i kyla! /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sportDag sedan
  • jag drar 2 tons släp/ husvagn, ofta,, så tyvärr elbil funkar ej för mig,, varken i inköp eller att bruka,, :(

    Jörgen AJörgen A5 dagar sedan
    • Så är det. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport5 dagar sedan
  • ni skulle haft med en vanlig snåldiesel/hybrid och räknat ut tid och kostnad för den :)

    Jörgen AJörgen A5 dagar sedan
    • Det skulle vi kunnat. Men spänningen kändes inte så stor, man kan kapa laddtider och sedan räkna 0,6 x 15 x 75 så har man kostnaden = 675, eller 9 kronor milen. /alrik

      auto motor & sportauto motor & sport5 dagar sedan
  • Är det något knas med klippet? Går att titta en stund sedan pausas det.

    Peter RunnsjöPeter Runnsjö5 dagar sedan
    • @Peter Runnsjö Är det någon annan som upplever problem? /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport5 dagar sedan
    • @auto motor & sport Uppkopplingen är bra. Provade igår att rensa all data för SEworld appen i android och då kunde jag titta utan problem. Idag krånglade klippet igen. Testade andra klipp på SEworld och dom fungerar perfekt. Det är bara långtestet av elbilar som krånglar. Har aldrig krånglat tidigare. Tack för ett bra test av elbilarna 👍🏻

      Peter RunnsjöPeter Runnsjö5 dagar sedan
    • Jag tittade nyss utan problem. Hur är din uppkoppling? /MVH Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport5 dagar sedan
  • Är det så stor skillnad i kostnad per mil? 3 kr för Tesla och 16 för kia? Varför? Kostar det inte 5 kr kw?

    manzarek74manzarek745 dagar sedan
    • Olika tillverkare har olika avtal med Ionity och Tesla har sitt eget nätverk. Man "måste" alltså köpa ett märke som. har lågt pris hos Ionity om man vill kunna köra långresa snabbt och prisvärt. Mer info finns i tidningen. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport5 dagar sedan
  • I norr är detta vårväder likväl ska snart hela Sverige tvingas på detta jätteexperiment.

    eioshen boboieioshen boboi5 dagar sedan
    • Jag kommer aldrig köpa något annat än Tesla om jag köper elbil.

      Rock girlRock girl4 dagar sedan
  • Very good summary ca 59:00 Missing note: pricing mainly varies based on charging choice/subscription. Not so much to car efficiency.

    Stig LauStig Lau7 dagar sedan
    • You are totally right! /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport7 dagar sedan
  • I norr är detta vårväder likväl ska snart hela Sverige tvingas på detta jätteexperiment.

    PumaPuma8 dagar sedan
  • Hade varit kul med en Polestar 2 i längre test.

    WolleniusWollenius8 dagar sedan
    • Det finns flera filmer med Polestar 2 på vår kanal. Sök i vår kanals sökfönster. Bland annat en duell mot Tesla Model 3.

      auto motor & sportauto motor & sportDag sedan
  • Det här är ju inte hållbart. Att behöva ladda så lång tid, jämfört med fossilbilar, gör ju en längre resa ohållbar. Elbilar och dess laddning är i ett beta-stadie och behöver utvecklas innan den stora massan kan använda dem.

    Mikael LiljegrenMikael Liljegren8 dagar sedan
    • 1-2h per 10h är ju inte så pjokigt, som Tesla testaren säger, man måste ju äta också 🙂.

      Alice AnlindAlice Anlind8 dagar sedan
  • Jag må låta negativ, men att vara nån sorts batteriexpert, sitta och ”beräkna” när man skall tanka, sitta i kö för att ladda, käka middag varenda gång man skall ladda... Nja, jag väntar definitivt minst 10 år innan jag köper en sån bil. Om nu el-bilen kommer ta över, luktar lite Etanolgate över det hela. Nu kom ett tyskt forskningsinstitut med ny data angående utsläpp, en modern diesel är renare över tid... Men det är ju nu, hoppas el-bilen blir bättre, men som sagt.

    SWEXITSWEXIT8 dagar sedan
  • Detta är ett skit test.. Börja i Luleå kör till Murmansk.. Där har ni kyla.. Kört zoe i minus 25 tar sig 23mil där på e4:an

    Rex CarolusRex Carolus9 dagar sedan
    • Det vore ett äventyr!!! Får vi en sponsor på det så åker vi! /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport9 dagar sedan
  • Kul att ni testar! Men väldigt avskräckande med all support ni behöver...men jag tror att det blir ett ännu mer strressat samhälle när man har bråttom och tvingas stå still medan bilen ska göra sina behov

    Niklas SundqvistNiklas Sundqvist9 dagar sedan
    • Är man van vid sin bil är det givetvis skillnad och man lär sig efterhand hur allt fungerar. Om det är upptaget på laddstationerna lär stressnivån stegras, men fungerar det som det ska är det mycket en vanesak, acceptans. /alrik

      auto motor & sportauto motor & sport9 dagar sedan
  • Som någon sa "Att börja köra elbil är som att sluta röka, sedan vill man inte ens känna lukten av en cigarett eller köra en fossilbil" Det är så skönt att köra elbil. MEN det stora problemet är laddkaoset, gör gärna om det här testet i sommar med köer på laddstationer, trasiga laddstationer och ännu hellre på västkusten om norska gränsen är öppen, det kommer vara ett kaos (Men ni kan ju strunta i att ta med Teslan, deras nätverk måste dom andra nå upp till). Ni borde intervjua Per Bolund och fråga vad regeringen gör kring laddkaoset, annars kommer det bli en rejäl backlash för elbilar då infrastrukturen inte finns på plats

    Ulf MånssonUlf Månsson9 dagar sedan
    • @auto motor & sport Låter toppen, men ta med Per Bolund på turen :) Känns som att biltillverkarna har gjort sin del nu, men politikerna har missat stort kring laddinfrastrukturen, marknaden kommer inte klara detta ännu själva. Jag kände så väl igen mig i när du körde Renaultn, även om jag kör en e-tron 50. Jag åker ofta på E6an på västkusten och Ionity stationen i Helsingborg har haft 2-3 (av 4) laddstolpar trasiga i veckor, så vid ett tillfälle tänkte jag att jag åker vidare till en superladdare i Ängelholm istället då den enda fungerande i Helsingborg var upptagen, men när jag kommer fram till den i Ängelholm så är den avstängd så jag fick ladda på en 50 kW istället och det tar ju så mycket längre tid. Det är så riktigt som ni kom fram till i ert test att laddeffekt är nästan allt när det gäller elbil men det blir inte mycket effekt om det inte finns superladdare och att dom fungerar. Ionity gör inte ett bra jobb där när det gäller driftkvalitet. Även på E6an så är det inte väl utbyggt, det är 150 km mellan superladdarna i Varberg och Helsingborg, vilket gör att man ibland behöver 2 stopp istället för 1 stopp på vägen, det måste finnas superladdare med samma täthet som Tesla har efter stora vägar.

      Ulf MånssonUlf Månsson9 dagar sedan
    • Hej Ulf, håller verkligen med. Vi måste göra om detta test i sommar. Och vi måste ställa de viktiga frågorna till politikerna. Just nu är bilarna bättre än laddnätverken, och när det blir många elbilar ute på vägarna kan det som sagt bli ett bakslag. Vilket ansvar har biltillverkarna? /alrik

      auto motor & sportauto motor & sport9 dagar sedan
  • Det här var ju ett väldigt intressant test. Men än en gång så bekräftar det att laddhybriden jag valde var faktiskt det bästa valet för mig och troligen för många andra. Först vill jag säga att elektrifieringen verkligen visar på hur olika väglag och luftmotstånd faktiskt påverkar energiförbrukningen. Snömådd drar fruktansvärt mycket extra energi. Det har det ju hela tiden gjort med en vanlig förbränningsmotor så klart men inte varit så uppenbart. Jag vet också att SUVar är inte energieffektiva men folk i världen vill ha dem ändå. Varför skulle de inte vilja ha det som elbil oxå? Jag tror inte att vi kommer få en återgång till små bilar med lågt luftmotstånd bara för att gemene man ska köra elbil i stället. Innan jag köpte ny bil så funderade jag på att gå till ren elbil men tyckte att laddningsnätverken inte är tillräckligt utbyggda än. Gillar inte Teslas filosofi med bara en skärm i mitten så de gick bort. Tyvärr så är de dock överlägsna när de kommer till laddningsnätverk vilket är verkligen nödvändigt när det kommer till elbil och långkörning. Vad jag inte tänkte på var hur mycket det faktiskt kostar att snabbladda om man inte kör Tesla (eller ny Porshe eller Audi). Det visar sig att snabbladda smidigt på lånkörning är väldigt dyrt! Med en laddhybrid så kör vi på billig el till dagligdags när vi laddar hemma. Då behövs bara några mils räckvidd för körning korta sträckor i stadstrafik när bensinmotorn skulle vara som allra minst effektiv. Kan man ladda på jobbet kan man fördubbla hur långt man kan köra på billig el till vardags. Men när man vill ta en längre tur på helgen eller annars så har man en helt vanlig bil som har en helt OK förbrukning på långkörning och inte behöver den minsta planering hur man måste åka. Behövs det tankas så åker man in på vilken mack som helst och man behöver inte vara orolig ifall 6 bilar skulle råka åka samma sträcka... Att detta testet behövde en jaktstart visar ju verkligen hur dåligt utbyggt laddningsnäterken är! (Som tur är så har inte allt för många en ren elbil än) Om det kostar massor att köra elbil på långkörning så medför det inte bara en massa krångel med att planera vart man ska ladda. Det gör också att den totala km kostnaden för bilen går upp rejält! I stadstrafik kör man inte många km under lång tid, men det gör man på långkörning. En vanlig förbränningsmotor har väldigt hög förbrukning/kostnad i stadstrafik medans på långkörning är den som snålast. Att kombinera bägge och använda dem när de faktiskt kostar som minst samt undvika allt krångel med laddstationer är ju helt klart bäst just nu. En laddhybrid som laddas hemma/jobbet och kanske lånsamladdas över natten när man är borta är enligt mig den bästa kombinationen av utsläpp/ekonomi/smidighet/miljö man kan ha just nu. Men kom ihåg att stoppa i laddaren!

    L JL J9 dagar sedan
    • Håller med, laddar man alltid sin laddhybrid gör dessa stor nytta! Kör man ofta långt är de givetvis överlägsna de flesta elbilar. Allt beror på vilka behov man har. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport9 dagar sedan
  • Elbil är en bil som inte kommer att existera så länge i Sverige. Det kommer bilar med andra drivmedel som kommer att fungera bättre i Sverige efter som Sverige har olika årstider.

    christer rohdinchrister rohdin9 dagar sedan
    • Intressant. Vilka drivmedel?

      auto motor & sportauto motor & sport9 dagar sedan
  • El bil... Nej, tack!!!

    Roger HannafordRoger Hannaford10 dagar sedan
  • Jag kommer aldrig köpa något annat än Tesla om jag köper elbil.

    Daniel FilippusDaniel Filippus10 dagar sedan
    • Tesla har ett övertag på långresa, absolut. Ett stort nät av laddare med många enheter på varje ställe och smidig betalning till bra pris. Men de andra måste verkligen satsa för att vara relevanta. Faran är om det blir trångt på Ionitys laddstationer. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport10 dagar sedan
  • Att elbils tillverkarna har olika laddstandarder är ju bara helidiotiskt! Att behöva stanna i timmar bara för att ladda, mellan sthlm och Jönköping, är också galenskap! Och att displayerna inte fungerar, kan det bero på att folk tröttnat och klappat till skiten?? Och vad kostar ett batteribyte efter några år, då batteriet tappat effekt??

    Just a Swede !!Just a Swede !!11 dagar sedan
    • Var väl ingen som stannade i ”timmar” mellan sthlm och jkp? De flesta av dessa bilar klarar det utan laddstopp eller med 5-10 min stopp. Att byta batteri är inget man gör efter ”några år” utan de flesta batterier som sköts bra överlever bilen.

      MarkusMarkus10 dagar sedan
  • Med dessa bilpriser, så undrar man hur många procent av svenskarna som kan köpa en ny elbil?! Kanske en Renault då🤮 Räckvidd på 25 mil, vilket skämt! Och ingen värme vid laddning! Idiotin har inga gränser!

    Just a Swede !!Just a Swede !!11 dagar sedan
    • Det visade sig att man kan slå på värmen via appen … Så det går att ha varm kupé samtidigt som man laddar. Men varför går det inte att sköta inifrån bilen, kan man undra. Äger man bilen är det här ett mindre problem, men varför krångla till det? Dock, när vi räknar på totalekonomi blir de flesta elbilar billigare att köpa eller privatleasa jämfört med förbränningsbilarna, på grund av lägre skatt, högre andrahandsvärde, ofta billigare service - om man kan ladda hemma mycket. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport10 dagar sedan
    • Mycket bra test

      sotuur aeeisotuur aeei10 dagar sedan
  • Om 6 bilar överbelastar antalet laddplatser på 75 mil, så ser inte framtiden så ljus ut! Är det detta race, som gjort att folk inte får dammsuga i Sverige längre?!

    Just a Swede !!Just a Swede !!11 dagar sedan
    • Nej, OM ALLA bilar i Sverige gick på el skulle förbrukningen bli cirka 7,5 % av Sveriges totala eltillverkning. Elbilar kan dessutom balansera ut elefterfrågan genom att laddas under nätter. /alrik

      auto motor & sportauto motor & sport10 dagar sedan
    • @sannio komi Rapportinslaget var riktigt dåligt. Läs gärna min krönika i senaste numret (nummer sex 2021) där jag går igenom detta. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport10 dagar sedan
    • Andrahands värdet på elbilar lär bli lågt när nytt batteri kostar ca 300 000 kr.

      sannio komisannio komi10 dagar sedan
  • Thanks for english subs . I don't know your language but i watch every EV video just to support EV content makers. Good job. I think the ID4 and Skoda Enyaq will do better.

    Gowtham VGowtham V11 dagar sedan
    • Thanks! We have many more EV-films, like Porsche Taycan Turbo S and ID.4. I'm not shure the ID.4 will be a better long range car, b ut its a great family car! /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport11 dagar sedan
  • Och politikerna vill att vi går över till elbilar.... 😂

    GubbjävelGubbjävel11 dagar sedan
    • @Gubbjävel Ja, så lär det bli! /alrik

      auto motor & sportauto motor & sport10 dagar sedan
    • @Gubbjävel Väldigt dåligt flyt!! /alrik

      auto motor & sportauto motor & sport10 dagar sedan
    • Jag menar att ni hade inget flyt med bilarna alla pajade. Bra kvalitet.

      GubbjävelGubbjävel11 dagar sedan
    • @auto motor & sport såg även att Corvette kommer gå över till el 2024

      GubbjävelGubbjävel11 dagar sedan
    • Och alla biltillverkare! Läste idag att Jaguar bara ska bygga elbilar 2025. Det är därför det är så viktigt att laddnätverken byggs ut och fungerar, och att bilarna blir bättre. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport11 dagar sedan
  • Betydligt mindre stress och planering med Diesel eller bensin motor... Jag tänker bara i Sverige funkar det att ladda och man har alla system för vart man kan ladda osv men vad händer när man åker mot Tyskland och kontinenten. Man får räkna med att betala extra kostnader för mobil data också.

    Genci0Genci011 dagar sedan
    • Vi har haft journalister som kört i Tyskland och det verkar inte vara någon skillnad när det gäller laddinfrastruktur. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport11 dagar sedan
  • Tedious video. What were the results?

    J. NgononoJ. Ngonono11 dagar sedan
    • In the end, and all data are in our magazine, in Swedish. Sorry about that. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport11 dagar sedan
  • 🤣🤣🤣Er Svenske motorjournalister virkelig SÅ ferske på Elbil??

    Old Filthy NorsemanOld Filthy Norseman11 dagar sedan
    • @Markus Tackar! Ja det är galet och inte 2021! VI har haft stora jämförande artiklar kring kostander för olika nätverk. Men den artikeln kan vi nog inte göra om tillräckligt ofta, och ställa de relevanta frågorna till företagen. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport9 dagar sedan
    • @auto motor & sport Helt enig, ni fick ju också en komplimang som mest pålästa journalisterna. Lite grundkunskaper behöver man i och för sig för en fossilbil också och nu behöver man lära sig nya ”grundkunskaper”. Alla företag som bygger laddnätverk idag borde få en pungspark för att begripa vilket vansinne de håller på med. Har en alldeles för dyr Tesla och hade hoppats på att kunna välja mellan fler märken nästa gång. Tyvärr verkar inte verkligheten göra det möjligt då jag ofta åker med familjen längre sträckor och inte pallar med alla idiotiska appar och brickor och att använda plugsurfing är ju lika idiotiskt som det för 15 år sedan var att streama en fotbollsmatch i Spanien via sitt svenska mobilabonnemang och sedan bli överraskad när man får en jätteräkning #peterjihde #varförärdetlagligtmedroamimgavgifterpåladdnätverknärdetärolagligtpåmobilnätverk Vi har även en id3 och då insåg jag vilken urusel programvara den har för långfärd. Hur svårt ska det vara? Ni borde verkligen göra ett reportage där ni listar alla laddnätverk, tar upp alla begripliga och obegripliga sätt man kan ladda där, ge dem betyg och ge operatörerna en chans att förklara varför just deras nätverk måste ha ett helt obegripligt betalsätt. Tycker jag blir chockad varje gång jag försöker använda olika snabbladdare och då använder jag nästan uteslutande Supercharges. Använt Ionity en gång innan prishöjningen men det tog då tre försök och 10 min att starta laddningen. Försökte även använda Eon en gång men med deras snabbladdare (hit räknar jag inte 50kw laddarna) kan bara användas med deras abonnemang och förinbetalda pengar. Man baxnar.

      MarkusMarkus9 dagar sedan
    • @Markus Jag har kört BMW i3 privat i flera år, vilket fungerat suveränt och vi testar väldigt många elbilar varje år. När det gäller långresa med elbil har mina erfarenheter mest varit med Tesla, som är "självförklarande". Renault Zoen hade jag kört för länge sedan men aldrig snabbladdat och den morgonen var första gången jag såg den bilen. Det borde inte behöva vara svårare att köra elbil än fossilbil. Det finns en poäng att visa allt strul, att man måste vara "entusiast" för att köra vissa elbilar på långresa. /alrik

      auto motor & sportauto motor & sport10 dagar sedan
    • Nej, de är ännu ”färskare”. Läs Teknikens värld eller Vi bilägare så ramlar du av stolen. Skulle säga att dessa herrar tillhör de mer pålästa på elbilar inom svensk motorjournalistik vilket i sig är rätt sorgligt.

      MarkusMarkus10 dagar sedan
    • Vi kör väldigt mycket, men sällan långresor. Laddar på samma ställen där vi vet att det fungerar och i redaktionsgaraget. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport11 dagar sedan
  • Ett förslag till test vore att prova de 3-4 vanligaste nya elbilarna samt 3-4 vanligaste begagnade elbilar, under 2 veckor med normal körning. Inte ett 75 mil race där de flesta förarna verkar vara nya bakom elbilskörning. :) I övrigt roligt att se att elbilar provas noga och lika kritiskt som vanliga bilar! Keep up the good work!👍

    tkmaglagtkmaglag12 dagar sedan
    • Hej, vi testkör alla nya elbilar, och redovisar bland annat laddkurvor och förbrukning i olika hastigheter, samt räckvidder. Så läs gärna tidningen. Vi har också begagnatartiklar som utgår från ägarnas erfarenheter. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport12 dagar sedan
  • Disse testene er jo ikke verdt noen ting så lenge sjåførene er fullstendig amatører når det kommer til el-bil. Dårlig planlegging og de vet ikke hvilke brikker man trenger til forskjellig ladeoperatører. Bruker unødig lang tid på lading og vet ikke hvordan man løser ut lademunnstykket, håpløst!

    Jørn HagenJørn Hagen12 dagar sedan
    • @auto motor & sport Avslutte videoen med å si at elbiler ikke har margin, mens fossilbiler har he he .. Tom er tom, uansett fossil eller strøm, det handler om å planlegge turen. Det mest effektive er å lade mellom 20 - 70 % på de aller fleste biler og sørge for å ha varmt batteri. Gjør man dette kjører man trygt og effektivt. Ingen kjører til 0, ikke en gang med fossilbil. Det mest vanlige er helst ikke under 20%, men aldri under 10%.

      Jørn HagenJørn Hagen11 dagar sedan
    • @auto motor & sport Ble förvånad av videoen 😉

      Jørn HagenJørn Hagen11 dagar sedan
    • @Jørn Hagen Du skulle kunna bli förvånad. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport11 dagar sedan
    • @auto motor & sport Etter å ha sett videoen kommer jeg ikke til ikke å bruke penger på tidningen ..

      Jørn HagenJørn Hagen11 dagar sedan
    • I tidningen finns alla data från alla laddningar med. Med exakta angivelser kring laddtider och laddprocent. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport12 dagar sedan
  • Ni borde haft med en ”vanlig” bil så man har något att jämföra med.

    mijuo rouimijuo roui12 dagar sedan
    • @robsta1000 Håller med om att det är vardagslyx. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport12 dagar sedan
    • @auto motor & sport men en diesel tankar man inte hemma. Full tank varje morgon, det är grejer det. :)

      robsta1000robsta100012 dagar sedan
    • E n vanlig bil skulle max behöva tanka i fem minuter, så spänningen vore inte så stor. Vissa dieslar går ju över 75 mil på en tank. Här är det mer den mänskliga faktorn som skulle avgöra tiden. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport12 dagar sedan
  • Kul test, skulle hatt med Polestar 2 men ble imponert av Audi i testen

    P DarkP Dark12 dagar sedan
    • @auto motor & sport vurderte Polestar 2 men nå blir det Audi etter denne testen;-)

      P DarkP Dark12 dagar sedan
    • Japp, POlestsar hade varit kul, men ungefär som Volvo. Samma laddning och batterikapacitet, men lite lägre förbrukning. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport12 dagar sedan
  • Jag tror att jag behåller min -00 Toyota Celica GT tio år till.

    SpreadEagleRLSpreadEagleRL12 dagar sedan
    • Gäsp.

      robsta1000robsta100012 dagar sedan
    • Gör så! /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport12 dagar sedan
  • Hur tror ni det hade gått om det va ännu kallare som vi haft det sista nu med närmare 20 minus?

    Niklas KarlssonNiklas Karlsson13 dagar sedan
    • Det hade självklart blivit fler laddningar! Jämfört med sommar ger minus tio runt 30 % kortare räckvidd. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport12 dagar sedan
    • @mijuo roui Teslans kamera satt vid framrutan.

      auto motor & sportauto motor & sport12 dagar sedan
    • Teslan låter vansinnigt högljudd, beror det på mic eller?

      mijuo rouimijuo roui12 dagar sedan
  • Efter det här testet har jag bestämt mig för att köpa en bensinbil.

    Johan WardellJohan Wardell13 dagar sedan
    • Bäst du passar på. Nya sådana kommer snart inte finnas. Men när du påstår något sådant så tror jag nog varken du åkt eller kört eldrivet. gör det så kommer du tänka annorlunda sen.

      robsta1000robsta100012 dagar sedan
    • @SpreadEagleRL 2015 bestämde jag mig för att aldrig köpa en fossilbil igen. Ångrar mig inte en sekund.

      robsta1000robsta100012 dagar sedan
    • Efter det här testet har jag bestämt mig för att behålla min bensinbil.

      SpreadEagleRLSpreadEagleRL12 dagar sedan
  • Alot of technicsl problems with these electric cars. A car with the heater problem, charger stuck in charging station, satnav problem, alto of problems. Looks expensive to have a electric car after its warranty goes out

    cbrooencbrooen13 dagar sedan
    • Resan inkluderade ett 40 minuter långt obligatoriskt lunchstopp. Är man smart kombinerar man det med laddning och låter rimligtvis sladden sitta i hela tiden.

      auto motor & sportauto motor & sport11 dagar sedan
    • Tycker inte om tesla men ladda 1.06 ... sjukt dumt ... laddar till 80 procent på 26 min

      Soinas DoyiSoinas Doyi13 dagar sedan
  • Andrahands värdet på elbilar lär bli lågt när nytt batteri kostar ca 300 000 kr.

    joisteinjoistein13 dagar sedan
    • @robsta1000 En Diesel motor räcker i ca 45 000 mil om man sköter underhållet, frågan är hur mycket faller priset på en 7+ år gammal elbil.

      joisteinjoistein4 timmar sedan
    • Om du tänker på det konstiga reportaget från Rapport och väljer att tro på det så är det ju olyckligt. Det sakans mycket info, t ex hur dåligt batteriet var och vad som är förväntad kapacitet efter det miltalet (hur stort var det?). Jag sålde min i3 efter 12 000 mil till bra pris och med bra kapacitet på batteriet. Statistik från Tesla talar tydligt om hur bra batterierna håller och det finns fossilbilar där motorn rasar efter några år. Ja, det är extremt men det var det här också. Så använd inte ETT ENDA reportage och ta det inte som intäkt för att elbilar är dåligt.

      robsta1000robsta100012 dagar sedan
    • Det där Rapportinslaget var inte direkt djuplodande. Batteribyten är extremt ovanliga. Och det går att byta delar av batteripaket om någon gått sönder. Jag har skrivit en krönika om detta som finns i senaste numret. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport12 dagar sedan
  • Mycket bra test

    Mattias perssonMattias persson13 dagar sedan
    • @Pierre Simonsson Håller verkligen med, men den uppdaterade modellen har exempelvis isolerrutor, och är mindre bullrig. Helt ok, tycker jag. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport11 dagar sedan
    • @auto motor & sport fast å andra sidan Teslan är inte den bästa på ljudisolering.

      Pierre SimonssonPierre Simonsson11 dagar sedan
    • GoPro-kamerans ljudupptagning är inte den bästa...

      auto motor & sportauto motor & sport11 dagar sedan
    • Teslan låter vansinnigt högljudd, beror det på mic eller?

      Bolia FopsBolia Fops12 dagar sedan
  • Tjena Elias! Könjöping... lol

    Filip StenholmFilip Stenholm13 dagar sedan
    • Halloj Filip! :)

      Elias MedelbergElias Medelberg11 dagar sedan
  • The numbers for audi dont add up... if battery capacity is 86,5 kwh and charging speed is at 150kw max and consumption is 26,1 kwh... this means total 195 kwh was spent for 750km... and if you charge with flat curve of 150kw...it would take 78min... but as per your result it is 67 min.... is that possible??

    TechDiariezTechDiariez13 dagar sedan
    • In the article we state that we charged the Audi with 143 kWh of electricity along the way. It crossed the finish line with 13 percent state of charge. And total charge time was not 67 min, but 72 (1h 12 min). In the article we also state the average charge speeds (kW) at every stop. For the Audi it was 117, 108, and 131 kW respectively. //John

      auto motor & sportauto motor & sport11 dagar sedan
    • Elbilar är ju något så sjukt oekonomiskt när man inte kan ladda hemma.

      mijuo rouimijuo roui11 dagar sedan
  • Att behöva bytta bil under resans gång nej tack med fullpackning tjuriga ungar och 30mil kvar nej nej nej tesla

    helt sjukt helt enkelthelt sjukt helt enkelt13 dagar sedan
    • Ja jo tesla löste det på ett bra sätt men bilen var väll ny och ska inte gå sönder på så sätt

      helt sjukt helt enkelthelt sjukt helt enkelt12 dagar sedan
    • @auto motor & sport Det är det jag menade. Alla bilar kan gå sönder. Tesla verkade lösa det på ett bra sätt. Läste mer i kommentarerna att det var ett vanligt fel på den modellen, med den konfigurationen. Det var väll klart sämre. Men många biltillverkare återkalla också sina bilar, när det hittar större fel, som måste åtgärdas. Tack för ett bra test. Man ska välja bil efter ändamål. Det är väldigt sällan man kör 70 mil (ca 9 timmar i bil) utan att göra ett ända stopp. Jag har räknat ut att min bil kostar 21:- milen med bensin. Om jag har en bil som kostar 3-5 kronor per mil med el, kan jag lägga övrig bensinkostnad på ett billån.

      sm0xdasm0xda12 dagar sedan
    • @sm0xda Alla bilmärken går sönder. Men vi kan undersöka om Vägassistans har märkesstatistik. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport12 dagar sedan
    • Hur fungerar det hos andra bilmärken när värmepaketet går sönder ? Brukar väll bli bärgare till en verkstad och hyrbil (om man har det i försäkringen). Sedan kanske inte en så ny bil ska gå sönder. Min far fick/tog ut en sprillans ny Volvo 245 (några år sedan), växellådan gick sönder efter 28 mil.

      sm0xdasm0xda12 dagar sedan
  • Jag skumma igenom kommentarerna. Kan ni förklara milkostnad. Hur kommer de sig att: Tesla: 3 kr Porsche: 6 kr Kia/VW: ~14 kr Volvo: 19 kr Varför diffar de så mycket? De skiljer ju 700-1200 kr mellan billigast till dyras.

    AddeAdde13 dagar sedan
    • Det beror på att olika tillverkare har olika avtal med Ionity, det största laddnätverket. Sedan skiljer det också på de små laddnätverken. Tesla har ett eget nät. Mer information finns i tidningen. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport13 dagar sedan
  • this is bullshit!... isnt so hard to put all results into a table so everybody could clearly see that?!... bunch of idiots...

    RolandRoland13 dagar sedan
  • Laddade de Teslan till 95% i ett race? Och Kian redan i Mantorp när den måste ha kunnat kommit till Gränna. Ska det vara ett race så kan man inte sätta helt odugliga förare i bilarna.

    MarkusMarkus13 dagar sedan
    • Sorry, vi missade att berätta att reglerna innebar ett obligatoriskt 40-minuters lunchstopp! För när man ändå äter kan såklart sladden lika gärna sitta i. /Mikael

      auto motor & sportauto motor & sport11 dagar sedan
  • Elbilar är ju något så sjukt oekonomiskt när man inte kan ladda hemma.

    Björn OlssonBjörn Olsson14 dagar sedan
    • Så är det. Eller om man har en Tesla eller ett märke som har bra pris hos Ionity. Eller om man kan ladda gratis på olika ställen. I senaste numret har vi en artikel om en Zoeägare som kört gratis i ett halvår, och inte kan ladda hemma! /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport14 dagar sedan
  • Hade ni värmepump på Volvon? enligt uppgift så saknas det ofta på pressbilarna

    XLoaferYXLoaferY14 dagar sedan
    • Volvon vi körde hade värmepump. :)

      auto motor & sportauto motor & sport11 dagar sedan
  • Intressant att sabla ner Volvon så mycket när Zoe drar mer...

    XLoaferYXLoaferY14 dagar sedan
    • Volvon har hög förbrukning, det vet vi sedan tidigare, se test i ams 2/2021. Men lilla Zoe har orimligt hög förbrukning, vilket bland annat beror på att den saknar värmepump.

      auto motor & sportauto motor & sport11 dagar sedan
    • @Jens Holck-Clausen inte för första sträckan. Framgår tydligare av artikeln i tidningen att föraren körde snabbare sista sträckan vilket mördade förbrukningen.

      XLoaferYXLoaferY13 dagar sedan
    • Volvon drog ju mest av alla 4,5 mer än Zoe

      Jens Holck-ClausenJens Holck-Clausen14 dagar sedan
  • Teslan låter vansinnigt högljudd, beror det på mic eller?

    XLoaferYXLoaferY14 dagar sedan
    • Beror säker på goprokameran. Den nya 2021 är betydligt mycket tystare. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport14 dagar sedan
  • största problemet är att förare tror att dom vet bättre än t.ex appen. Den säger ladda på McDonalds men Alrik vill välja det han tror är bäst. Onödigt & gör det sämre för bilen. ABRP tar ju hänsyn till bilmodell.

    XLoaferYXLoaferY14 dagar sedan
    • Absolut, tanken att välja ny rutt kom eftersom vi låg bakom plogbilarna så länge. /alrik

      auto motor & sportauto motor & sport14 dagar sedan
  • Lågoddsare att tesla vinner, men det är befriande att journalisten vet vad de gör för en gång skull! Bra jobbat!

    John DoeJohn Doe14 dagar sedan
  • Tycker inte om tesla men ladda 1.06 ... sjukt dumt ... laddar till 80 procent på 26 min

    Dan SundellDan Sundell14 dagar sedan
    • Resan inkluderade ett 40 minuter långt obligatoriskt lunchstopp. Är man smart kombinerar man det med laddning och låter rimligtvis sladden sitta i hela tiden. Förutsättningarna för resan finnas att läsa i artikeln, rekommenderar att du tittar där.

      auto motor & sportauto motor & sport11 dagar sedan
  • Kan tänka mig att rankingen verkar ju korrelera väldigt bra med vilka bilföretag som betalat reklamplatser hos er. Hahahaha. Jag kan sätta 10 papp på att den som har finast reklam hos er just nu är VW Group... ska inte peka finger... Bit inte den hand som föder er ;)

    Viktor IrleViktor Irle14 dagar sedan
    • om du läst vår tidning skulle du se att Tesla ofta vinner, trots att de inte annonserar. /alrik

      auto motor & sportauto motor & sport14 dagar sedan
  • Den här vintertesten kanske ska göras i Norrland när det är -15 till -25 så man se hur bra el bilen funkar 🥶

    KimpaKimpa14 dagar sedan
    • @Kimpa seworld.info/will/ra-qlrysbneenac/video Kia E-Niro i -34 grader

      skyfox77skyfox778 dagar sedan
    • @robsta1000 Gill

      auto motor & sportauto motor & sport12 dagar sedan
    • @robsta1000 Men man undrar när vi nu har haft mellan-20 till -25 i 2-3 dygn hur bra batterierna håller

      KimpaKimpa12 dagar sedan
    • Kört Model 3 i -15. Inga problem. Naturligtvis drar den mer el men med förvärmning av batteriet innan avfärd ska det mycket till om inte den kapaciteten som den har räcker till. Bara en sån sak som att värma bilen på 5 minuter utan förpestande dieselvärmare är underbart. En suverän vinterbil i mina ögon.

      robsta1000robsta100012 dagar sedan
    • Ja då skulle de tappa mycket mer effekt. Nästa gång åker vi kanske norrut? /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport14 dagar sedan
  • Hade Audin också problem med värmen eller varför sitter han med mössa i 21 grader? Bullshit av serviceteknikern från Tesla, detta är ett känt fel på M3 med värmepump och sägs bero på någon sensor som hänger sig.

    MarkusMarkus14 dagar sedan
    • Nej inga värmeproblem i Audin. Mysigt med mössa.

      auto motor & sportauto motor & sport11 dagar sedan
    • Riktigt! Det är två sensorer som hänger sig. Känt fel på model 3 med nya värmepumpen. Jag hade samma problem när jag körde från Östersund till Nacka efter nyår.

      Jens LidénJens Lidén14 dagar sedan
  • Tesla vinner nog när det kommer till längre resor eftersom att de har sitt eget laddnätverk

    RonstedRonsted14 dagar sedan
  • Köp Tesla, dom kommer ut med en ny efter vägen när din gamla slutar fungera.... host bullshit host :)

    SuTenSuTen14 dagar sedan
  • Köpa el-bil, det är minst 15 år bort - då priserna på bilarna sjunkit, nationella nätverket för laddstationer byggts ut ordentligt och batteritekniken blivit bättre...

    SuTenSuTen14 dagar sedan
  • 75 mil är enkelt med exempelvis en v90 diesel.

    NroblexNroblex14 dagar sedan
    • @Inspector Seb Illa!

      auto motor & sportauto motor & sport12 dagar sedan
    • Min XC90 drar 1l/mil och 72l tank så den hade inte klarat hela sträckan haha. Drar ungefär dubbelt mot X5 jag hade innan. 0,58l/mil. Bra där Volvo! Edit: diesel på båda

      Inspector SebInspector Seb12 dagar sedan
    • Absolut!

      auto motor & sportauto motor & sport14 dagar sedan
  • Tyvärr ger abetterroutplanner ofta rätt usla förslag ibland och inte optimala resor.

    MarkusMarkus14 dagar sedan
  • Great video ... from a very happy eNiro owner.

    johnlovenhill1johnlovenhill114 dagar sedan
  • Relevant test som var bra genomfört. Kul att se riktiga journalister som angriper elbilstestande lite som Björn Nyland. Men nog hade det varit spännande om ni tagit med era familjer. Kör själv elbil och eldprovet kommer när barn och loppisintresserade ska med. Små avstickare och kalla kupéer och batterier visar betydelsen av värmepump och rejält batteri. På långresan. Bra jobbat!

    Jimmy BlomJimmy Blom14 dagar sedan
    • Håller med, familjer i bilen hade varit extremt avslöjande! /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport14 dagar sedan
  • Det är tyvärr ett ”vanligt” fel på de model 3 som nu har värmepumpen, hade inne min bil förra veckan för samma sak, de får tömma ACn, byta 2 givare och återfylla systemet. Jag vet om minst 8st model 3 som haft detta fel, inte alla i Sverige men i Sverige, Tyskland, Norge, Holland.... surt men Tesla fixar felet på 3h på verkstad

    Anders SöderqvistAnders Söderqvist14 dagar sedan
    • Tackar för infon. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport14 dagar sedan
  • Trist att Teslan fick problem med värmepumpen. Jag har exakt samma model: Model 3 LR från 2021. Har inte haft några problem alls. Denna nya LR modell har kört 1000km i 10.25 h under icke perfekta förhållanden i Norge. Se: seworld.info/will/l6qo1s3UqqyduqM/video Alla erfarna Teslaägare vet att man skall aldrig ladda mer än up till 70-80% vid längre resor vid varje stopp. De sista 20-30% tar för lång tid. Istället laddar man kortare vid flera tillfällen. Här är en detaljerad lista av alla bilar som Björn har kört 1000km med. Notera att det är mycket svårare att få en bra tid på vintern jämfört med sommar. docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=15442336

    DP ieDP ie15 dagar sedan
    • Enligt förutsättningarna som finns att läsa i artikeln inkluderade vi ett obligatoriskt 40 minuter långt lunchstopp. Strulet med värmeanläggningen och det faktum att vi fick en ersättningsbil längs vägen komplicerade saken ytterligare.

      auto motor & sportauto motor & sport11 dagar sedan
  • seworld.info/will/a3670avIgqqInmQ/video lite svårare med tesla men från 2 % till 80 på 20 min ...

    Dan SundellDan Sundell15 dagar sedan
    • @Dan Sundell håller med 😊

      PågadrullPågadrull8 dagar sedan
    • 26 min räcker gött för den resan

      Dan SundellDan Sundell8 dagar sedan
    • @Dan Sundell total laddtid på hela resan var 83min, inte för en laddning ju, inte en laddning på 25 min som länken räcker till den resan, så vad är meningen med din länkning?

      Patrik MarkebroPatrik Markebro8 dagar sedan
    • Dom verka ta det olika allvarlig.. han i tesla sket i allt

      Dan SundellDan Sundell12 dagar sedan
    • Eh var han en seriös testare, eller köpt av motståndarna🤔😳

      PågadrullPågadrull12 dagar sedan
  • Bra test som är relevant för oss som reser i tjänsten. Saknade dock Polestar i testet...

    Peder WPeder W15 dagar sedan
    • Tackar, Polestar hade förmodligen varit lite bättre än XC40, men ingen dramatisk skillnad. Samma laddtider, lite lägre förbrukning. /alrik

      auto motor & sportauto motor & sport14 dagar sedan
  • Förvärmde ni alla batteri ???

    Dan SundellDan Sundell15 dagar sedan
    • ​@Dan Sundell Så gott det gick. Några av bilarna saknar en sådan funktion.

      auto motor & sportauto motor & sport11 dagar sedan
    • @auto motor & sport täckte förev varje ladning ...

      Dan SundellDan Sundell14 dagar sedan
    • Alla stod i uppvärmt garage med sladd i under natten. Inget annat. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport14 dagar sedan
  • Ingen tesla s ???? Kostigt

    Dan SundellDan Sundell15 dagar sedan
    • Den kunde givet ha varit med, men vi tyckte att den nya Model 3 var mer spännande. /alrik

      auto motor & sportauto motor & sport14 dagar sedan
  • Håller med dig till fullo varför hybrid bilarna finns är endast för skatten inget annat. Känner fler som kör dom som tjänstebil och laddar inte batteriet över huvud taget. Att släpa elkabel fram och tillbaka för att köra 3 mil orkar man inte.

    Frank DrombergFrank Dromberg15 dagar sedan
  • Grymt test, bra att ni tog med den uppdatera Model 3 med värmepump. Annars var de ingen mening.. :)

    ZureliaZurelia15 dagar sedan
    • @Svante Turlasson och att tesla har flygande service på sina bilar....

      John DoeJohn Doe13 dagar sedan
    • Ja, då fick tittarna också veta att den uppdaterade Model 3 med värmepump inte har någon värme i kupen :-).

      Svante TurlassonSvante Turlasson13 dagar sedan
    • Gamla versionen är bara 10% i kall väderlek. Så det är inte mycket skillnad.

      John DoeJohn Doe14 dagar sedan
  • Detta säger väl allt om infrastrukturen kring elbilar just nu ... " Vi kör jakt start för att inte tjåka laddstationerna" och det är med 6 el bilar... =P

    tajtalrighttajtalright15 dagar sedan
    • @robsta1000 Jag håller med om att det funkar mycket bra i vardagen. Men långresor måste också fungera. /alrik

      auto motor & sportauto motor & sport12 dagar sedan
    • Visst behövs det en ordenlig utbyggnad. MEN: Nästan all laddning sker för normalbilisten hemma. Sen har du ofta laddmöjligheter där du handlar, på jobbet mm. Så det funkar alldeles utmärkt för de flesta med elbil - titta på Norge som ett lysande exempel.

      robsta1000robsta100012 dagar sedan
    • Absolut, det behövs en rejäl utbyggnad. /alrik

      auto motor & sportauto motor & sport14 dagar sedan
  • Bilen framför plogar väl ytterfilen. Vad annars !!

    Andreas JansAndreas Jans15 dagar sedan
    • Så var det givetvis. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport14 dagar sedan
  • hög ljudnivå i kupen i Teslan ?

    Bertil KarlborgBertil Karlborg15 dagar sedan
    • Ljudnivån är klart bättre i uppdaterade Model 3. Goprokameran satt nära vindrutan. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport11 dagar sedan
    • @Akobs nei, TM3 har vesentlig høyere støynivå enn tilsvarende biler.

      Stian TveitStian Tveit12 dagar sedan
    • Ja, TM3 er velkjent for mye dekk- og vindstøy

      Stian TveitStian Tveit12 dagar sedan
    • Samma tanke, kan bero på olika mikrofoner. Enligt egen erfarenhet är jag inte imponerad av vägljudet på Tesla, (S)

      AkobsAkobs14 dagar sedan
  • Så mycket jobb och planering med elbil, nej tack

    Martin AnderssonMartin Andersson15 dagar sedan
    • Synd man såg så lite av Teslan... där är det bokstavligen bara sätta sig i o köra.. inga bekymmer.

      HuzyGamingHuzyGaming15 dagar sedan
  • Håller med Alrik, skippa laddhybriden och gå direkt på en helt elektrifierad bil istället. Men; välj noggrant utifrån dina behov och, kanske framförallt; plånbok.

    lezzetilezzeti15 dagar sedan
  • ID3 total tid - laddtid=8h 39min, TM3 total tid - laddtid=9h 52min? Pga bilbytet eller? 10km/h högre snittfart..

    Jocke GJocke G15 dagar sedan
    • @Pågadrull alltså idén som helhet är väl rätt bra.. Men en gåta hur Teslan fick så lång laddtid... Oavsett hur det gjordes är det långtifrån typiskt. Något är väldigt fel.

      robsta1000robsta10008 dagar sedan
    • @robsta1000 Samma här, är ju inget seriöst med denna trip.

      PågadrullPågadrull8 dagar sedan
    • @auto motor & sport alltså väldigt märkligt. Det är bara att se testerna från Björn Nyland. Hur ni fått 9:52 i laddtid för Teslan är obegipligt. Och nej, av den anledningen köper jag inte tidningen.

      robsta1000robsta100012 dagar sedan
    • Läste den var för ladda han 60 min ... 0 till 80 tar 20 min dryck ...

      Dan SundellDan Sundell13 dagar sedan
    • Läs gärna reportaget i tidningen, med alla fakta. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport14 dagar sedan
  • Tack för relevant och ärligt test som vanligt! Ni levererar alltid på topp. Det märks ju tydligt på er framtoning att framtiden tillhör elbilen, och så är det kanske. Det pratas mycket om att nyckeln till god körekonomi är varmt garage och laddning hemma. Men de flesta på vår jord bor ju i storstäder, (städer som kanske har 5-20 miljoner inv). De flesta bor i lägenheter och har bilen på gatan, så även i våra 3 största städer. Tror ni verkligen att infrastruktur för laddning "på gatan" kommer att finnas inom en 5-10 års period? Kommer laddarna på gatan att stå ifred och är det "säkert" att ha sin bil med laddkabel liggande längs trottoaren? Den stora målgruppen för elbilar måste ju vara stadsmänniskan men jag har svårt att se hur infrastrukturen skall byggas upp för majoriteten av människor. Finns det någon stad/exempel på vettig trottoar-laddning? Tack igen för bra tidning, poddar och youtube!!!

    Patrik FogelströmPatrik Fogelström15 dagar sedan
    • Tackar! Jag tror att gatuparkering kommer att minska, politikerna bygger om för gågator/cykelgator. Men det finns exempel på laddning i lyktstolpar. Om inte infrastrukturen byggs ut kommer det inte att fungera. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport14 dagar sedan
  • Först och främst tack för ett jättefint inslag. Givet nyhetssändningen härom veckan avseende kostnad för batteribyte på en BMW i3. Vad är kostnaden, processen och kretsloppshanteringen för dessa bilar?

    Täby SetterströmTäby Setterström15 dagar sedan
    • @Pierre Simonsson Hej. ge din far nästa nummer av tidningen (med Mercedes S-klass på omslaget), där förklarar jag på ledarplats problemen med rapports inslag. /alrik

      auto motor & sportauto motor & sport11 dagar sedan
    • @auto motor & sport försökte förklara för Min far idag att inslaget i rapport inte var eepresentativt riktigt. Vissa Jornalister är inte så välinformerade om elbilar. Ex hur var batteriet laddaat Mycket snabbladdning under för lång tid ex till 100 % ofta påverkar ju livslängden på batteriet.

      Pierre SimonssonPierre Simonsson11 dagar sedan
    • Tack, vi jobbar faktiskt på en artikel om detta. Inslaget i Rapport har vi sett och det var tyvärr rätt onyanserat - det var exempelvis otydligt varför batteripaketet behövdes bytas ut (kvarvarande % kapacitet/räckvidd?) och inget sades heller om att bilen var en i3 REX med bensindriven räckviddsförlängarmotor (i princip identisk med Alriks i3 från 2015 som fortfarande tuffar på fint). Framförallt togs det inte upp att vissa verkstäder (förvisso i våra grannländer vad vi kunnat hitta hittills) faktiskt erbjuder sig att byta till bättre begagnade batteripaket för betydligt överkomligare summor. Att byta till nya delar på märkesverkstad när inte garantin/försäkringen betalar är inte billigt för en förbränningsbilist heller. Sedan har även ett "uttjänt" batteripaket från en elbil ett stort värde som stationär energiförvaring för solcells- och vindkraftanläggningar. Mycket är på gång just nu inom återbruk både på hög (UNECE/EU) och låg nivå. /Wiggo

      auto motor & sportauto motor & sport15 dagar sedan
  • Audi E-tron sportbacks räckvidd kan också vara förbättrad jämfört med vanliga E-tron i samma test. Mer aerodynamik. Sportback body stylen ser också betydligt bättre ut.

    Mr FlygareMr Flygare15 dagar sedan
  • El bil funkar nog bra om man bor i en storstad men om man bor på landsbygden där det inte finns många om än några laddstolpar så föredrar jag än så länge Hybrid !

    FlipperFlipper15 dagar sedan
    • Kör man ofta långt så absolut, då är laddhybriden mycket bekvämare. /alrik

      auto motor & sportauto motor & sport14 dagar sedan
  • Synd att ni inte hade med Polstar 2. Men ett bra test!

    ULTIM8_M5ULTIM8_M515 dagar sedan
    • Vi funderade på det men måste begränsa oss och XC40 är en snarlik bil med samma kapacitet och laddning, lite högre förbrukning dock. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport14 dagar sedan
  • Tack för intressant test. Det är värt att kämpa lite extra för miljön ;)

    Fredrik BjurénFredrik Bjurén15 dagar sedan
    • Köper tidningen för att supporta er!

      Fredrik BjurénFredrik Bjurén15 dagar sedan
  • Vilket bra test och intressant 😀

    Johan ÖstmansJohan Östmans15 dagar sedan
  • Förvånade att Peder inte åkte på en stroke med den stressen.

    Ludvig ElmquistLudvig Elmquist15 dagar sedan
    • @Karl-Henrik Söderqvist Ja, om man vill se någon som är riktigt arg:) Men vi har faktiskt kört tre Porsche Taycan Turbo - Stockholm - Östersund. Och Peder var inte helt lycklig …. Kommer i Förnuft & Känsla. /alrik

      auto motor & sportauto motor & sport14 dagar sedan
    • @auto motor & sport Där har ni ju ett jättebra upplägg till en YT succé, hade ju varit fantastiskt kul å se Peder åka Renault Zoe genom Sverige, säg Jokkmokk-Smygehuk.

      Karl-Henrik SöderqvistKarl-Henrik Söderqvist14 dagar sedan
    • @auto motor & sport Alrik mena jag, de är så lika.

      Ludvig ElmquistLudvig Elmquist15 dagar sedan
    • Han var ju inte ens med ...

      auto motor & sportauto motor & sport15 dagar sedan
  • 59:10 haha siken jävla cool lupo

    PandaGamingPandaGaming15 dagar sedan
    • Tackar! En av mina projektbilar. Ska bli ultralätt. Just nu nere på 880 kg. /Dyredand

      auto motor & sportauto motor & sport15 dagar sedan
  • Riktigt bra test! Mitt intryck är väl att bilarna är bra, men att laddningslösningarna behöver standardiseras och bli mer robusta, för det kändes som det bara var där det var strul egentligen.

    BrämbyBrämby15 dagar sedan
    • Håller med, de bästa bilarna fungerar ganska bra. Men laddinfrastrukturen är för dåligt utbyggd.

      auto motor & sportauto motor & sport14 dagar sedan
  • Riktigt roligt att se detta och inte bara läsa tidningen.Bra jobbat. Sen om Tesla fortfarande har fördel eller inte kan vi diskutera i Sveg nu under sportlovet. :-P

    DuesenbergJDuesenbergJ15 dagar sedan
    • Japp, där framgår det med tydlighet. Skillnaden mellan TESLA och andra.

      robsta1000robsta100012 dagar sedan
  • Varför kunde inte Alrik använda sig av ABRP under körningen? Och använder han den och enbart väljer ionity och tror det var någon Bee med, då tar resan 12h? Och för att få loss laddkabeln är det väl bara att trycka på nyckeln/knappen i bilen för att låsa upp den? Det framgår inte att han testar dessa saker? För att runda värmeproblemet i Zoe kan man programmera att bilen skall vara varm en viss tid, så kan man ladda och ha värme igång samtidigt... Iallafall i Zoe 40, borde vara samma i 50 modellen...

    JGJG15 dagar sedan
    • @auto motor & sport jag har en Zoe 40, och i den går det att ställa uppvärmningstimern i infotainment systemet, det borde det göra även i den nya modellen. Sedan har ni faktafel vad gäller Zoe's klimatanläggning, den har, iallafall min bil, en värmepump, och inte enbart ett värmeelement eller hur ni nu uttryckte det, som drar mer energi. Jag körde en sträcka på 8 mil i minus 3 häromdagen, bilen hade då tagit 15kW och värme krävt 0.8kWh. regenererad energi var 0.8kWh. så jätte hög förbrukning tycker jag inte Zoe dras med... Ett tips innan ni gör tester av detta slag, så kanske lite förberedelser sitter på sin plats, särskilt om man inte "känner" bilen. Nä, i fortsättningen kommer jag nog söka information om bilar på annat håll, teslabjørn är konsekvent och faktagrundad i sina elbilstester. Ha det fint.

      JGJG13 dagar sedan
    • Jag hade inte ABRP i mobilen och bilens navigation slutade att fungera. Visst, när man är stressad och inte van vid bilen gör man fel, hade inte kört den före testet. Men det borde inte behöva vara så mycket att sätta sig in i, man borde bara kunna köra iväg, som med en bensinbil. Varför ska inte värmen kunna styras från kupén, bara via appen, när man sitter i bilen? /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport14 dagar sedan
  • Varför har ingen kommit på en laddstation där man laddar med sitt kreditkort???

    Andreas BrolinAndreas Brolin15 dagar sedan
    • Vissa Eon 50 Kw Laddare har den Möjligheten.

      Pierre SimonssonPierre Simonsson11 dagar sedan
    • Det arbetas hårt inom Elbil Sverige att ta fram en sådan lösning utan hutlösa roamingavgifter och med många stora operatörer inblandade.

      robsta1000robsta100012 dagar sedan
    • Har för mig att Eons snabbladdare går att betala med kort, men ska inte säga att alla går, laddar personligen mest eller bara i princip på Bee pga att jag har abonnemang där.

      JGJG14 dagar sedan
    • @Ludvig Elmquist men dyrt som fan då ???

      Dan SundellDan Sundell15 dagar sedan
    • OKQ8 håller på att bygga ett sådant nätverk på sina stationer.

      auto motor & sportauto motor & sport15 dagar sedan
  • Riktigt bra test!

    Johan DahlkvistJohan Dahlkvist15 dagar sedan
    • Tack!

      auto motor & sportauto motor & sport15 dagar sedan
  • Sverige behöver ett universellt laddnätverk som bara fungerar. Med aktörer som Bee (utan tvekan Sveriges sämsta) så blir det ingen elektrifiering av bilflottan. Finns inget värre än när laddstationer inte fungerar som de ska.

    La HaagLa Haag15 dagar sedan
    • @robsta1000 Är du seriös - elbrist är elbrist hur du än försöker vinkla det - återigen du är en pajas!

      SuTenSuTen5 dagar sedan
    • @XLoaferY Om du inte vet vad elbrist betyder så är det nog du som borde kliva undan och skämmas - Jag är tyvärr inte lika sinnesslö och svag som bekanta i din umgängeskrets verkar vara, din bullshit biter inte på mig... - du bör dock lära dig låta bli att kommentera i sånt du inte vet något om!

      SuTenSuTen5 dagar sedan
    • @robsta1000 En svensk vinter är en enstaka händelse, du är verkligen urtypen för en miljösekts medlem 😁 Jag hoppas du är ung och förhoppningsvis lär dig hur verkligheten ser ut, annars blir det tufft i framtiden. För er som tror vindkraft är framtiden, så tycker jag ni skall kolla upp hur det blev i Texas för några veckor sedan, en delstat som satsat på stenålderstekniken vindsnurror...finns inget mer att tillägga.

      R AnderssonR Andersson5 dagar sedan
    • @R Andersson sure.... Om du plockar fram enstaka händelser, drar absurda slutsatser och försöker få det att framstå som typiskt.. Tycker du det är bra? Till vilken nytta? Sverige exporterar 20 Twh årligen minst. Och vi behöver få bort fossila bränslen. Ja det finns en effektbrist I sällsynta fall. Men det är inget skäl att fara fram med floskler. Därmed avslutar jag diskussionen för min del.

      robsta1000robsta10005 dagar sedan
    • @XLoaferY Dom är EXAKT som sekt-medlemmar, argument och fakta fungerar inte hur tydliga och verkliga dom än är. Tyvärr får vi andra lida och betala för dessa vettvillingar, ett högt pris dessutom.

      R AnderssonR Andersson5 dagar sedan
  • Det här var ett vintertest som ger en i sig intressant information om laddtider och räckvidder i allmänhet. Min erfarenhet av yrkesmässig körning av elbilar i norra Norrland är dock att de riktiga svagheterna visar sig i -15, -25 och kallare. Då sätts både laddtider, uppvärmining och avisning på prov (exempelvis, ska du sitta kvar i bilen med förlängd laddtid på köpet för att hålla upp värmen eller vågar du lita på räckvidden när du åker från kust till inland och temperaturen sjunker från -5 till -25?). I de "blia-väder" ni körde i nu mellan 0 och -5 så fungerar det generellt bra och räckvidderna påverkas inte alltför mycket. Men när får vi se ett test om hur olika elbilar (dyra och biliga) klarar kylan i norr?

    burrli burrliburrli burrli15 dagar sedan
    • Vi har en hel del tester på hemsidan, vid riktigt låga grader. Visst hade det varit spännande med minus 25! /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport15 dagar sedan
  • Ni borde haft med en ”vanlig” bil så man har något att jämföra med.

    eazyfireeazyfire15 dagar sedan
    • @XLoaferY Absolut kommer elbilarna bli bättre. Men för längre resor så är fossilbilar ännu långt mycket, mycket bättre. Men givetvis kommer elbilarna bli bättre och jag kör gärna elbil inne i stan och kortare pendling då bilarna är så jävla användarvänlig. Men inte för längre resor. Dyrare? Nej, inte om du värdesätter din egen tid och ser hur mycket tid du sparar på att inte behöva stanna och ladda..Själv värderar jag min tid högt. Körde Stockholm - Kristianstad på 4h igår. Det kan jag inte med en elbil i dagsläget.

      B JB JDag sedan
    • @B J men typ dubbelt så dyrt. Med den attityden så ju inte bil bäst heller. Tåg är snabbare för den längden av sträcka, flyg ännu snabbare. Helikopter förmodligen effektivast. Eller varför inte blanda in häst & vagn. Fossilbilar har användningområden, men dom är dinosaurier. En del kommer klamra sig fast vid allt mindre marginaler. Inom kort kommer elbilar med räckvidd runt snåla dieselbilar, det kommer ju inte omvända folk i detta kommentarsfältet direkt.

      XLoaferYXLoaferY3 dagar sedan
    • @B J Dessutom produceras strömmen med opålitlig idiotisk vindmölle el, snart får väl folk välja om dom får dammsuga eller ladda batteribilen, men pöbeln köper nog det också, en idiotisk tid att leva i 😑

      R AnderssonR Andersson6 dagar sedan
    • @R Andersson Exakt så, hur en del lyckas ta sig fram genom dagen kan en undra ibland när de inte ens resonerar. Nästan vilken förbränningsbil som helst klarar hela resan nonstop, medan dessa stannar och laddar i Mantorp/gränna. lol

      B JB J6 dagar sedan
    • 🤣 ! Ingen av batteribilarna ha en chans mot en förbränningsbil, svårt att svälja för el-sekts medlemmarna.

      R AnderssonR Andersson6 dagar sedan
  • Haha känner med dig Alrik, jäkla Renault 😂

    Pierre WallbomPierre Wallbom15 dagar sedan
  • Jag tycker att det är intressant att följa utvecklingen med elbilar men denna resa kunde göras mycket enklare med en diesel med hvo100 i tanken eller en etanol bil om man vill köra lika miljövänligt som med en elbil. ( För att nämna två vanliga exempel, finns ju flera ) Tycker att fokuset på vilken slags motor är för stor, det är ju drivmedlet som är det viktiga. Det finns ju för och nackdelar med både el/ batteri motorer och explosionsmotorer...

    Nicce PicceNicce Picce15 dagar sedan
    • HVO100 eller etanol är varken lika miljövänligt som eldrivet (biogas är det däremot). Men tillgången på dessa drivmedel är alldeles för otillräcklig. Under en övergång funkar det men i långa loppet chanslöst.

      robsta1000robsta100012 dagar sedan
    • @auto motor & sport håller med, men tycker att samhällsdebatten är lite enkelspårig och är rädd att icke pålästa politiker tar ogenomtänkta beslut för att vinna politiska poänger... Väldigt bra test i övrigt måste jag säga. När infrastruktur är utbyggt och nästa generations batterier har kommit med både snabbare laddning och bättre räckvidd blir det säkerligen intressant för den stora massan med elbil.

      Nicce PicceNicce Picce15 dagar sedan
    • Använder man restprodukter från olika verksamheter är det givet mycket bra, men vi kommer aldrig att kunna köra alla bilar på det. Biobränslen bör reserveras för fartyg och flyg, som har mycket svårare att gå över till elektrifierat. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport15 dagar sedan
    • Så är det självklart. Men hela samhället har elektrifiering i sikte. Därför är det viktigt att belysa svagheterna, så att det byggs ordentligt. /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport15 dagar sedan
    • HVO 100? Miljövänligt? 500 forskare skrev nyligen till EU och USA att sluta stötta användningen av biobränsle. www.dn.se/sverige/forskare-uppmanar-usa-och-eu-sluta-stodja-biobranslen/ Det var 50-60 år för skogen att växa tillbaka och dessutom påverkar det den biologiska mångfalden. HVO 100. Nej tack till palmolja och skövling av regnskog teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/varning-for-hvo-kan-finnas-palmolja-i-svenska-pumpar/ www.nyteknik.se/opinion/utan-forbud-kan-vi-inte-krava-hvo100-utan-palmolja-i-bussar-7003923 www.nyteknik.se/opinion/varfor-ar-det-bra-miljoval-for-bussar-att-ha-hvo-pa-palmolja-i-tanken-7003276 "Vidare visar färska siffror från Energimyndigheten att andelen palmoljeprodukter i svensksåld HVO för 2019 låg på hela 44 procent." Utsläppen finns kvar: 33% lägre nivåer av fina partiklar 9% mindre kväveoxider (NOx) 30% mindre kolväten (HC) 24% lägre kolmonoxid (CO) -utsläpp reducerade nivåer av polyaromatiska kolväten (PAH) www.neste.se/neste-my-fornybar-diesel/hvo Det minskar luftföroreningarna något men på det stora hela finns de ju kvar. Så det enda som verkligen förbättrar luftkvaliteten rejält av alla "drivmedel" är elbilar.

      Oranjeboo MicOranjeboo Mic15 dagar sedan
  • Tack för ett trevligt och väl genomfört test. Ni lyckades verkligen få fram tristessen, vilket bekräftar mina tankar om dagens elbilar. Jag får fortsätta och bränna soppa (ca 125 kWh/100 km) tills det kommer något som svarar upp till mina krav, vilket inkluderar både "förnuft och känsla".

    M2 CSM2 CS15 dagar sedan
    • @auto motor & sport Ska kollas. :)

      M2 CSM2 CS15 dagar sedan
    • Jag och Peder har åkt en långresa med Tesla, som kommer i Förnuft & Känsla. Vänta och se! /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport15 dagar sedan
  • Vilket jäkla meck med ruttplanering, alltså är det tanken att man skall sitta och spendera timmar på planering? Rekommenderar dieselbil för alla som kör längre sträckor. Kör själv en dieselbil med 100 liter i kapacitet. Fler laddstationer och bättre räckvidd är lösningen för att konkurrera med stora dieselmotorer. Hur bra är det att använda en elbil till att dra husvagn t.e x?

    Pierre WallbomPierre Wallbom15 dagar sedan
    • Vi har testat att dra husvagn. Finns att läsa på vår hemsida. Korta svaret är, att det blir snudd på Staycation:) /Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport15 dagar sedan
  • Utmärkt jobb, mycket uppskattat.

    Fredrik BarthlénFredrik Barthlén15 dagar sedan
    • tackar./Alrik

      auto motor & sportauto motor & sport15 dagar sedan
  • Svensson åker Audi! Bra test, visar på att riktiga bilar håller bäst 👍

    Christoffer4163Christoffer416315 dagar sedan
    • Precis man måste hosta upp mot en miljon för att ta sig en liten tripp på 75 mil med elbil..är det verkligen bra ?🤔😅. Blir ju lite komiskt när man kan åka samma resa i valfri 200k diesel utan att stanna en minut..🙃

      mangewidemangewide15 dagar sedan
SEworld